Bussbygg Noorwegen Volvo FH 420
22 oktober 2009 door Gerrit de Heus
Geplaatst in Schaalmodellen
Dit is een model van de Volvo FH 420, die je kunt zien op de foto hier links. Ik heb dit model gebouwd voor Bussbygg, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de onderdelen van de echte Volvo.
De echte truck die je ziet op de foto is degene die het model naar het Bussbygg kantoor heeft gebracht. Conrad, MOS en Tekno hebben de onderdelen geleverd.Voor als u wilt weten hoe het model is gemaakt, staat hier de beschrijving:
Een Conrad model vormde de basis voor de Volvo combinatie. Het chassis van de motorwagen werd ingekort en voorzien van een 4mm dik hulpchassis. De aanhanger is samengesteld uit twee oude Tekno aanhangerchassis. De laadbakken bestaan uit aluminium kokerprofiel, verhoogd met vulplaten. En daarna omkleed met plasticplaat.
Naast een aantal onderdelen van Mos, zoals de dieseltanks, de zonneklep en de aanhangwagenkoppeling, werd het model voorzien van o.a. de volgende zelfgemaakte delen: bergkisten, koelmotoren, laddertjes, lekwaterafvoerslangen, achterbumpers en een zelfgemaakte uitschuifbare triangel van messing (alternatief: Zweedse triangel van Tekno).
De cabine werd voorzien van een nis in de achterwand in verband met de koelmotor. De laadbakken zijn wit gespoten en beplakt met de STIES stickers.
Het aanbrengen hiervan vergt enige handigheid: de wand licht bevochtigen met water waaraan een druppeltje afwasmiddel is toegevoegd, de vooraf op maat gesneden sticker nauwkeurig op zijn plaats schuiven en vervolgens voorzichtig aanwrijven waarbij de luchtbellen en het overtollige water naar buiten worden geperst. Daarna de stickers laten drogen en zo nodig nawrijven.
De deurrubbers zijn gesneden uit zelfklevendfolie. De sluitingen in de zijwand en de beugeltjes van de achterdeursluitingen worden nagemaakt door aluminiumtape (afdichtingstape voor buizen).
De laadbakken van de Volvo zijn alleen aan de linkerzijde voorzien van vouwdeuren, de rechterwanden zijn gesloten. In verband met de lengte van de kist en de tanks onder de aanhanger is de voorzijde hiervan afgeschuind om de wielen draairuimte te geven.
Reacties
Wij vinden het leuk als je je gedachten of mening met ons deelt...