Noorse zalm per truck
8 november 2009 door Gerrit de Heus
Geplaatst in Sties verhalen
“Ga langs een willekeurige snelweg in Europa staan en gegarandeerd komt binnen tien uur een van onze wagens voorbij”.
“De Noorse fjordenzalm is een veelgevraagd product op het continent, dat is de reden waarom wij circa 1500 ton zalm per jaar vervoeren,” vertelt Kennet Davidsson op het Sties kantoor in Tromsø.
“in feite rijden we met zoveel wagens, dat je er langs iedere Europese weg elke tien minuten een voorbij ziet komen.”
De isotherm-vrachtwagens van Sties zijn een bekende verschijningen langs de Europese wegen.
Met 250 vrachtwagens wordt o.a. vis, fruit, groenten en bloemen vervoerd.
De trucks transporteren gezamenlijk rond de 2000 ton aan lading per week.
De vis komt hoofdzakelijk uit de Noorse fjorden, het grootste deel wordt geëxporteerd naar Frankrijk, Spanje en Italië.
Sties is begonnen in 1957. De eigen vloot bestaat hoofdzakelijk uit Volvo`s, waarvan het type “F12 ” het meest is gebruikt.
Om de pieken in het transport op te vangen, heeft Sties bovendien nog wagens ingehuurd van andere transportbedrijven. En daarom kun je ook andere merken als Volvo tegenkomen.
In Kaldsjord bij Tromsø heeft Knut Hansen zijn visfabriek.
Verderop in de fjord is de zalmkwekerij gevestigd.
Tijdens ons bezoek komt een F12 van Sties aanrijden om te laden.
Aan het stuur zit Arnt Elvebö, zijn maat Ole Roger Storås rust op het bed.
“Wij gaan naar Frankrijk.”
Dat rondje rijden wij zo`n 24 keer per jaar.
De weg heen en terug van de Noord-Noorse fjorden naar de vismarkt in Rungis bij Parijs, vergt tussen de zeven en tien dagen.
De rit is ongeveer 7000 km. “De Volvo heeft in enkele jaren al ongeveer 670.000 km gereden”, rekent Arnt Elvebö even snel uit.
“Omdat wij deze rit regelmatig rijden hebben wij flink wat routine opgedaan, we kennen iedere belangrijke man op zowel de laad- als op de losplaats.”
Hierdoor loopt het werk gesmeerd. Op de terugweg nemen wij meestal bloemen mee voor Zweden of Noorwegen.”
Via Zweden
“Om naar Tromsø te komen, rijden we altijd over Zweden.
Na de veerboot van Denemarken naar Göteburg, in Zweden, nemen we dan de E20 en de E4 naar het Noorden”, zegt Arnt.
“Wij wisselen elkaar af achter het stuur; als de een rijdt slaapt de ander.
Op meerdere plaatsen langs de route is er gelegenheid om te douchen en te verkleden.
Zo hebben wij een vaste stop in Antwerpen, waar wij toegang hebben tot de doucheruimte, maar ook een wasmachine en andere zaken zijn daar beschikbaar”, verteld Ole Roger Storås.
Intussen hebben Arnt en Ole Roger circa 18 ton verse vis in de laadbakken.
Met de verpakking meegerekend komt de totale vracht op ongeveer 24 ton.
Als je dan bedenkt dat er nog 249 Sties vrachtwagens onderweg zijn, dan moet heel Europa ongeveer overzwommen worden met vis uit Noorwegen!.
Een ontwikkeling die Øystein Stie uit Oslo onmogelijk kon hebben voorzien toen hij in 1957 met een enkele vrachtwagen voor zichzelf begon.
Nieuw datasysteem
Om de omvangrijke vloot vrachtwagens goed te kunnen beheren heeft men nog niet zo lang geleden een nieuw datasysteem aangeschaft.
Met dit systeem staat het kantoor in contact met elke Sties vrachtwagen, zodat bijvoorbeeld een gewijzigde laad – of losplaats onmiddellijk kan worden doorgegeven.
Het hele systeem is speciaal voor ons ontwikkeld, behalve met het kantoor kunnen de wagens ook onderling communiceren, “verteld Kennet Davidsson.
Met zo`n grote vloot is het op de oude manier plannen niet meer te doen, maar met het nieuwe systeem weten we precies waar iedere wagen zich bevindt.
“De vloot is de laatste jaren flink uitgebreid.
Vooral dank zij de toegenomen export van de Noorse zalm.
Tijdens de groei hebben wij onze serviceverlening steeds naar een hoger niveau gebracht.”
In feite heeft de vrachtwagen de andere transportmiddelen overvleugeld.
De verse vis komt zonder onderbreking en overladen direct uit Noorwegen
Aan bij de distributeurs in de verschillende landen.
Je zou kunnen zeggen, dat de vrachtwagen de snelheid heeft van een vliegtuig, voor de prijs van scheepsvracht, besluit Kennet Davidsson.
Bij de foto rechts:
De twee chauffeurs wisselen elkaar af tijdens de 7000km lange rondrit van Noorwegen naar Parijs (en vice versa).
Hier zien we Arnt Elvebö op het bed, Ole Roger Storås achter het stuur.
Bij de grote foto (onder):
Ole Roger Storås ( links ) ,en Arnt Elvebö met de vis waar heel Europa naar vraagt.
Reacties
Wij vinden het leuk als je je gedachten of mening met ons deelt...